37. Pikku enkeli (Pikku enkeli, 1986)
Tämä kappale on paitsi yksi Kauko Röyhkän tunnetuimmista, myös varmasti yksi ristiriitaisimpia tunteita herättäneistä. Kertoohan se seksuaalisesti värittyneestä kiinnostuksesta 15-vuotiaaseen tyttöön. 80-luvulla maailma oli toisenlainen, voi olla että tänä päivänä tällaista biisiä ei enää tehtäisi. Nuoria tyttöjä on himoittu Röyhkän myöhemmässäkin tuotannossa, niin kirjoissa kuin levyillä, mutta kenties suuremmilta skandaaleilta välttyäkseen hän on sittemmin tyytynyt tekemään näistä turvallisen laillisesti parikymppisiä.
"Pikku enkeli" on tällä listalla ennen kaikkea musiikillisista ansioista. Se on loistava popsävellys, joka on toteutettu tyylipuhtaan klassisesti. Ilmavan kepeä melodia tuntuu suorastaan huutavan heliseviä kitaroita ja rautalankatyyppistä komppia, joiden varaan biisi perustuukin. Se tuntuu 60-lukulaiselta olematta millään muotoa mikään tyylilajipastissi. Röyhkän laulusuoritus taas on hänen hempeämmän rekisterinsä parhaita, vaikka aihemaailma saakin siirapin maistumaan hieman... sanoisiko härskiltä.
Tekstiäkään ei kyllä voi kuitata sen enempää pikkutuhmaksi fantasiaksi kuin helpoksi provokaatioksikaan. Näitäkin molempia se on, mutta samalla muutakin. Ensinnäkin juuri kappaleen musiikillinen retrohenkisyys panee epäilemään, että Röyhkä tässä nyökkäisi 60-luvun taitteen teinimusiikin suuntaan. Tuolloinhan jenkeissä tehtiin näitä "happy birthday sweet sixteen" -biisejä, joissa syntymäpäivän merkitys tietysti perustui siihen, että tyttöä saattoi nyt laillisesti panna. Tietysti voisi sanoa, että Kauko on tässä mennyt pykälän pidemmälle, joskaan ei ihan Jerry Lee Lewisin meininkeihin.
Toisaalta biisiä ei mielestäni voi kuunnella ottamatta huomioon sitä ilmeistä seikkaa, että suurin osa tarinasta tapahtuu kertojan mielikuvituksessa. Ihan alussahan hän tarkkailee koulumatkallaan ohi kulkevaa tyttöä ja toteaa, että "ajatus yksinäänkin tuo iloa". Kertoja tuntuu viettävän jonkinlaista erakkoelämää rahattomana ja joutilaana - naistakin tekisi mieli: "Tarvitsen rakastumista, mielen puhtautta." Niinpä hän sitten kuvittelee epätodennäköisen tavan tutustua näkemäänsä tyttöön, joka jostain syystä muka olisi vain ilmaantunut hänen asuntoonsa hänen itsensä poissaollessa. Sen verran kaukaa haettu skenaario, että selkeästi alleviivaa tilanteen kuvitteellisuutta.
Mitään konkreettista seksuaalista toimintaa henkilöiden välillä ei tekstissä kuvata. Kertojahan haluaakin "mielen puhtautta", viatonta romanssia riisuttuna kaikesta likaisesta. Tavallaan teksti haastaa kuulijan vastakkain omien ennakko-oletustensa kanssa. On selvää, että niitä likaisia ajatuksia syntyy kuulijan mielessä - mutta nimenomaan siellä. Tyttöhän ei kasva varsinaiseksi henkilöhahmoksi. Kun Röyhkä on muualla tuotannossaan rakentanut monitasoisia naiskuvia, tulee tämäkin nähdä tietoisena ratkaisuna. Ei kappale kerro tytöstä, vaan hieman tuuliajolle joutuneesta miehestä, joka haaveilee samanlaisista asioista kuin useimmat samassa tilanteessa olevat miehet. Kuvaus on vilpitön, vaikka Röyhkä samalla varmasti hieman naureskelee tälle miehelle.
Moni tietysti miettii, paljonko kertojassa on laulajaa itseään, onhan Röyhkä usein tietoisesti pönkittänyt imagoaan nuorten tyttöjen naurattajana. Tämä tosin on lähinnä keski-ikäistyvän Röyhkän maneeri. Pikku enkelin aikoihin hän oli itsekin vielä reilusti alle kolmenkymmenen. Tosin kertoja voisi kyllä olla muusikko, ja hänen odottamansa rahat vaikka Teosto-korvauksia. Vaan miten sitten pitäisi tulkita jo seuraavan levyn nimikappaleessa "Mieluummin vanha kuin aikuinen" tyttären vaihtaminen äitiin? Eiköhän kyse ole siitä, että Röyhkä on halunnut tuoda tarinankertojan otteella jotain uutta näkökulmaa popmusiikin iänikuisiin kliseisiin miesten ja naisten suhteista. Kyllähän nuoria tyttöjä on tietysti rockbiiseissä himoittu paljonkin, mutta jonkun Aerosmithin suoran toiminnan otteisiin nähden Pikku enkeli kuvaa mielenkiintoisemmalla tavalla jännitteisen tilanteen ja päähenkilön, joka on rock-kukoksi aivan liian passiivinen.
http://www.youtube.com/watch?v=FGLwxTX2OZM&feature=related
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti