Länsikangas ja
Itä-Helsinki – suomiräp todellisuuden ja fantasian välisellä
akselilla
Tilannetiedotus keväältä 2013:
suomiräp on maamme elinvoimaisin ja merkittävin musiikkigenre.
Tuntuu lähes hassulta ajatella, että vielä puolen vuosikymmentä
sitten Suomesta puhuttiin joka paikassa hevimaana. Silloin
pääministeri Vanhanen opetteli epätoivoisesti pirunsarvimerkkiä,
nyt meillä on kulttuuriministerinä tyyppi, jonka ei tarvitse
hiphop-kulttuuria juuri opiskella.
Viis poliitikoista. Olennaista on, että
suomiräp on lävistänyt ainakin nuoremman kansankerroksen elämän
ja olemisen tavalla, johon metalli ei koskaan pystynyt. Todisteita
haluavan ei tarvitse kuin mennä kaupungille missä päin maata
tahansa, katsella ympärilleen ja kuunnella. Räppi soi corolloissa
ja jääkiekko-otteluissa, junttiuden pyhillä sydänmailla. Se soi
seduloissa ja emmagaaloissa ja Vain elämää -sarjassa. Mutta se soi
myös indiepoppareiden luureissa, menestyy kriitikkoäänestyksissä
ja ylläpitää merkittävää osaa maan pienlevy-yhtiötoiminnasta.
Se vetoaa nuoriin ihan oikeasti. Se
tarjoaa sukupolvikokemuksia, yhteisöllisyyttä ja sen mahdollisuuden
omaan tekemiseen, jota teineille on punkista asti lupailtu.
Suomiräp ei ole enää vuosiin ollut
mikään yksi yhtenäinen genre: se haaroo moneen suuntaan, eikä sen
äärilaidoilla – vaikkapa Cheekillä tai Ruger Hauerilla – ole
oikeastaan enää mitään yhteistä keskenään. (Tosin Ruger
Hauerissa vaikuttava Pyhimys tekee Teflon Brothersin riveissä
musiikkia, jota voisi luonnehtia ovelammaksi Cheekiksi. Tämä taas
kertoo jotain siitä, että kameleonttimaisuus ja kyky äkkivääriin
liikkeisiin ovat myös keskeinen osa suomiräpin viehätystä.)
Miksi paikallinen rap-ilmaisu sitten
kukoistaa täällä pohjoisessa? Tällaiseen kysymykseen voi vastata
vain, että kyse on historiallisten sattumien summasta. Ellei
Raptoria lasketa, suomiräpillä kesti kohtalaisen pitkään nousta
maan alta muidenkin kuin alakulttuurijannujen tietoisuuteen – ja
vielä sen jälkeenkin kesti vuosia, ennen kuin saatavilla alkoi olla
laaja kirjo ammattitaidolla ja tunteella tehtyä alan musiikkia.
Monsp Records, yksi kaikkien aikojen merkittävimmistä suomalaisista
levy-yhtiöistä, ansaitsee erityismaininnan. Samoin tietysti
nuorempia sukupolvia innoittaneet esikuvahahmot Davosta ja muista
Olari-räppäreistä Hannibalin & Sopan ja Petoksen kautta Asaan
ja Ruudolfiin. Ilman tällaisia tekijöitä suomiräp ei olisi siinä
pisteessä, missä se nyt on.
Vaan mennäänpä hieman
abstraktimmalle tasolle. Räpin voima on sen syntyaikojen
Brooklynistä asti ollut paikallisuudessa. Siksi siitä tuli
meilläkin ilmiö vasta kunnolla lokalisoituna. Räp ilmoittautuu
konkreettisen arkitodellisuuden kuvaajaksi: mitä lähempänä
artistin todellisuus on kuulijan vastaavaa, sitä enemmän sähköä
syntyy. Suomen kokoisessa maassa helsinkiläisfanikin voi kyllä
samaistua rovaniemeläisen sanataiteilijan tarinoihin ja toisin päin,
asiat ovat riittävän tuttuja.
Toisaalta on näin: ei pidä koskaan
luottaa taiteilijaan, joka väittää kertovansa todellisuudesta. Se
kun ei ole taiteen tehtävä. Taiteessa kerrotaan sen omien
päämäärien mukaisiksi väänneltyjä versioita todellisuudesta.
Tämä pätee räppiinkin.
Suomiräp on pystynyt tanssimaan
todellisuuden ja fantasian välisellä nuoralla harvinaisen
hedelmällisesti. Koska räppäri niin usein esittää kuvaavansa
todellisuutta, sen huomaamaton liioittelu tai sarjakuvamainen
kärjistäminen kutkuttavat aivan erityisellä tavalla. Syntyy
ristivetoa, joka naurattaa, suututtaa ja pakottaa ottamaan kantaa.
Jokin teologisista yksityiskohdista kertova musta metalli tai
geneerisiin ihmissuhdekysymyksiin tyytyvä pop ei pysty yhtä
helposti samaan. Tämä pelikenttä ei tietenkään ole yksin räpin,
mutta tematiikkaa ei voi sivuuttaa suomiräpin merkitystä
pohdittaessa.
* * *
Suomiräpin merkittävimpiä teoksia
yhdistääkin se, että ne ainakin esittävät olevansa todellisuuden
kuvauksia. Jo Seremoniamestarin alkuvuodesta 2000 julkaistu
“Viesti”-hitti pyrki vetoamaan kuulijaan rehellisellä
arkikuvauksella ja elämänkokemuksen “syvällä rintaäänellä”.
Hypevuoden 2001 merkittävin suomenkielinen hiphop-albumi,
Tulenkantajien nimetön debyytti, hahmottuu teemalevyksi nuoren,
hieman syrjäytyneen rovaniemeläismiehen elämästä.
Tulenkantajien ansioksi voi lukea
senkin, että jo varhaisessa vaiheessa yhtye toi esiin suomiräpin
potentiaalin kuvata elämää myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Merkittäviä räppäreitä on sittemmin tullut vähän joka puolelta
Suomea, mutta pohjoisen skene tuntuu erityisen elinvoimaiselta. Lappi
on Suomen periferia ja enimmäkseen uutisotsikoiden ulottumattomissa.
Hiphop on perinteisesti kukoistanut tällaisilla alueilla. Sitä on
oikeutetusti pidetty syrjäytettyjen ja marginaaliin ajettujen
ilmaisukeinona.
Pääkaupunkiseudulla räppiä on tehty
erityisesti nuhjuisten lähiöiden, varsinkin Itä-Helsingissä
sijaitsevien, innoittamana. Ghettoromantiikka on tietysti kuulunut
hiphoppiin jo sen syntyessä, mutta kun Suomessa ei oikeastaan ole
slummeja, otti täällä jonkin verran aikaa kehittää uskottava
kotimainen versio aiheesta. Avaimen vuoden 2001 single “Roihuvuori”
oli eräänlainen pioneeriteos. Memmy Possen seuraavana vuonna
julkaistu Aina vanteilla -EP on merkittävä paitsi varhaisena
Itä-räpin edustajana, myös siksi, että se oli Monsp Recordsin
ensimmäinen hiphop-julkaisu.
Steen1:n itsetarkoituksellisen
ryppyotsainen ja paatoksellinen Salaliittoteoria (2004) ja
Notkean Rotan mestarillisen sarjakuvamainen konseptialbumi Itä
meidän (2005) määrittivät ne ääripäät, joiden välissä
Itä-Helsinkiä on sittemmin kuvattu. Viimeistään näiden levyjen
myötä suomiräpin myyttinen Itä erkani tosielämän esikuvastaan.
Tämä Itä syntyi valikoimalla lähiöiden todellisuudesta
raflaavimmat elementit – työttömyys, päihdeongelmat,
pikkurikollisuus – ja unohtamalla kaikki keskiluokkaiseen arkeen
viittaava. Suomiräpin Idästä kehittyi kulttuurinen meemi, jonka
perusasiat ovat nyttemmin kaikkien alaa harrastavien tiedossa. Edes
Itä-räpin arkkitehtien ei tarvitse enää kertoa, millaista Idässä
on; siitä on tullut silkkaa sloganien polttoainetta. Hyvinä
esimerkkeinä sellaiset viimeaikaiset kappaleet kuin Steen1:n
“Itä-Helsinki” (2011) tai Notkean Rotan “Mitä iistimpää,
sitä siistimpää” (2012).
Pohjoishelsinkiläinen Kannelmäen ja
Malminkartanon tienoo on viime vuosina niin ikään tarjonnut
hedelmällistä materiaalia lähiöräpille. Erityisesti huikean
suosituista videoistaan tunnettu SMC Lähiörotat -kollektiivi on
propagoinut pohjoista alueromantiikkaa. Oma lähiöbiisisuosikkini
taitaa olla Teflon Brothersin T-debyytin (2009) piiloraita
“Muistojen Malminkartano”, joka tanssahtelee vaivatta aidosti
koskettavan nuoruusmuistelun ja parodian rajapinnalla.
* * *
Palataanpa lopuksi kuitenkin siihen
politiikkaan. Kuten suomiräp, sekin tarjoaa versioita
todellisuudesta ja pyytää uskomaan niihin. 2000-luvun nuori
vasemmistoväki onkin löytänyt hiphopista toimintansa soundtrackin
lähes huvittavuuteen asti. Vasemmistolainen suomiräp-innostus
liittyy tietenkin juuri ajatukseen vähäosaisten ja marginaalien
äänestä. Vasemmisto on ollut Suomen poliittisella kentällä
pitkään altavastaajana; tämä on kehittänyt kapinallisen ja
altavastaajan identiteettiä, joka on helppo yhdistää suomiräpin
lähiöromantiikkaan.
Nuorvasemmistolaisen suomiräpin
perusteos on Avaimen Punainen tiili -debyytin (2001)
nimibiisi, jonka suorasukainen vallankumousuho avitti sen Agit-Propin
parhaisiin rinnastuvaksi uuden sukupolven taistelulauluksi. Matti
Salon auraa sankarillisena kapinallisena ei ainakaan himmentänyt se,
että heti debyyttinsä jälkeen hän vetäytyi pitkälle
karenssitauolle päästäkseen eroon monikansallisesta levy-yhtiöstä.
Asa-nimellä julkaistusta Leijonaa metsästän -paluulevystä
(2005) alkaen miehen ura on ollut jatkuvaa taiteellista voittokulkua.
Asa on pysynyt viisaasti erossa puoluepolitiikasta ja jalostanut sen
sijaan yleishumaania elämänkatsomusta ja yhä kirjavampiin
sfääreihin yltävää musiikillista näkemystä. Vuoden 2008
Loppuasukas-levyn kaltaisten superklassikoiden ansiosta hän
olisi helposti kaikkien aikojen merkittävin suomiräppäri, ellei
olisi melkoista mutkien oikomista kutsua häntä suomiräppäriksi.
Mieluummin kutsun Asaa yhdeksi merkittävimmistä suomalaisista
muusikoista koskaan.
Asan voi katsoa aloittaneen myös
nyttemmin jo lähes kyllästyttävän tavan yhdistää iskelmän ja
erilaisten kansanmusiikkien vaikutteita hiphopiin. Tästä, samoin
kuin nuorvasemmistolaisten sloganien viljelystä, varsinaisen
kaupallisen hyödyn korjasi Paleface menestysalbumillaan
Helsinki-Shangri-la (2010). Populistinen levy onnistui
välittämään muutaman kuukauden ajan vahvaa zeitgeist-tunnetta,
joka peitti alleen sen, että tekstit ovat lähinnä epäkohtien
luetteloita.
Ironista kyllä, Suomen suosituin
rap-artisti on silti avoimen kokoomuslainen ja työteliään
viihdyttäjän imagolla ratsastava Cheek, joka on säästänyt
poliittiset kannanotot linnanjuhliin ja keskittynyt tekemään
harmitonta jorausmusiikkia yökerhoihin.
2010-luvun suomiräp on undergroundia
ja platinalevyjä, vasemmistoa ja oikeistoa, klubibiittiä ja
kansanmusiikkia. Se ei ole katoamassa mihinkään. Trendiksi se on
liian laaja-alainen ja muuntautumiskykyinen. Se on mitä tahansa,
mitä haluat sen olevan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti