Tämä novelli julkaistiin syksyllä 2012 ystäväni Tuomas Salorannan toimittamassa antologiassa Me emme valehtele ja muita puolueen hyväksymiä novelleja. Tuomas - eli Tohtori, kuten häntä olen jo teini-iästä asti kutsunut - on perustanut oman kirjalliseen liikkeen, Uusrahvaanomaisen spekulatiivisen fiktion. Sen agenda on 20-30 -lukulaisen pulp-kirjallisuuden elvyttäminen tämän päivän Suomessa.
Tuo ei ole omien pyrkimysteni listan kärkipäässä, mutta arvostan kovin paljon sitä määrätietoisuutta ja hyvähenkistä trollaamista, joiden avulla URS on saavuttanut suomalaisessa spefi-skenessä lyhyessä ajassa vankan aseman. Minulla on tälläkin hetkellä päälläni URS-paita, ja se on itse asiassa aivan sattumaa. Kun Tuomas siis pyysi minulta novellin yhteiskunnalliseen antologiaan, suostuin välittömästi. Sain kirjoittaa, mitä halusin ja mistä halusin.
Tämä novelli ei olekaan kovin spekulatiivinen. Se on enemmänkin viisto näkemys siitä, missä ollaan jo nyt - ja samalla suora lausunto siitä, mikä on paskanpuhumisen maailmassa ollut aina tärkeintä. Rakkaus nimittäin.
Tuo ei ole omien pyrkimysteni listan kärkipäässä, mutta arvostan kovin paljon sitä määrätietoisuutta ja hyvähenkistä trollaamista, joiden avulla URS on saavuttanut suomalaisessa spefi-skenessä lyhyessä ajassa vankan aseman. Minulla on tälläkin hetkellä päälläni URS-paita, ja se on itse asiassa aivan sattumaa. Kun Tuomas siis pyysi minulta novellin yhteiskunnalliseen antologiaan, suostuin välittömästi. Sain kirjoittaa, mitä halusin ja mistä halusin.
Tämä novelli ei olekaan kovin spekulatiivinen. Se on enemmänkin viisto näkemys siitä, missä ollaan jo nyt - ja samalla suora lausunto siitä, mikä on paskanpuhumisen maailmassa ollut aina tärkeintä. Rakkaus nimittäin.
Ei
mitään muuta kuin sanat
“Sanat ovat katoava luonnonvara –
eivät ihmiskunnalle, mutta ihmiselle kyllä. Mitä enemmän niitä
kylvää tuuleen, sitä vähemmän jää jäljelle. Kun kerran
käyttää ne, ei saa niitä enää takaisin. Kuten muidenkin
luonnonvarojen kohdalla, kannattaa miettiä, mihin niitä käyttää
ja kuinka huoletta. Ne aloittavat arvaamattoman vaikutuksensa
maailmassa heti, kun niistä päästää irti.”
Aleksi Vahvalinna, Kirjoituksia
turhuutta vastaan
Tämä tarina alkaa naisesta.
Minulla on vielä opeteltavaa.
Kirjoitin tähän jos jonkinlaista alkua, jotka jouduin hylkäämään
milloin koristeellisina, milloin epätosina. Tuonkin hylkäsin, koska
se on klisee, ja hairahduin hetkeksi luulemaan, ettei klisee voisi
pitää paikkaansa. Kyllä se voi. Istuttuani kolme tuntia junan
ravintolavaunun loosissa kannettava sylissäni kirjoittamassa ja
pyyhkimässä aloituksia tulin järkiini. Kun katsoin ulos, näin
vain pimeyttä esittämässä tätä maata, sumentamassa sen miksi
tahansa, miksi joku haluaa sen ajatella. Klisee on totta. Suomi on
pitkä ja pimeä maa, valoa on aina ollut harvassa ja tämä tarina
alkaa naisesta.
Naiseen se päätyykin, vaikka eräillä
elävillä ja kuolleilla miehillä on siinä tärkeä osansa.
1
Pääsin opiskelemaan Helsingin
yliopistoon suuren uudistuksen syksynä, Jakomäen lieveasutusalueen
varallisuushaasteellisten kiintiöpaikalta. Suurta uudistusta oli
rummutettu vuosikaudet ja lukkoon se oli lyöty edellisessä
hallitusohjelmassa, mutta kukaan ei oikeastaan tiennyt, mitä se
tarkoitti käytännössä. Itse asiassa se ei näyttänyt
tarkoittavan mitään. Ainoastaan tiedekuntien ja laitosten nimet
vaihdettiin attraktiivisemmiksi. Niinpä minut kirjattiin humaanien
innovaatioiden tiedekunnan kielellis-kirjallisten innovaatioiden
laitoksen opiskelijaksi. Oppiaineen nimi oli edelleen kotimainen
kirjallisuus, tutorini Väiskin mukaan siksi, ettei kukaan ollut
keksinyt attraktiivisempaa nimeä: suomalaiskirjalliset innovaatiot
haiskahtivat hallintoneuvoston mielestä jotenkin Neuvostoliitolta.
Innovaatiovitsejä sai sinä syksynä
kuulla yliopistolla varmasti enemmän kuin hallintoneuvosto olisi
halunnut, mutta muuten opiskelijaelämä jatkui sellaisena, mitä se
käsittääkseni oli ennenkin ollut. Käytiin töissä kaupassa tai
ketjuravintolassa, niiden päälle halvoissa kapakoissa ja sitten
istuttiin kohmeloisina luennolla. Kielellis-kirjallisten
innovaatioiden laitoksen ilmapiiri oli humoristisella tavalla
alistunut. Täällä ei perustettaisi kasvuyrityksiä. Täältä
valmistuneiden elämä tulisi jatkossakin olemaan taistelua
pätkätöistä, hupenevista apurahoista ja harvenevista
vakipaikoista kuolevalla julkisella sektorilla tai suuntansa
kadottaneissa kustannusosakeyhtiöissä.
Syysaamuisin yliopiston päärakennuksen
ikkunoista viistosti paistava valo oli kuitenkin yhtä kirkas kuin
aina ennenkin, ja nuoret ihmiset opiskelijabileissä toistensa
silmissä yhtä kiinnostavia kuin aina ennenkin.
Minullakin oli tietysti kova pyrky
tutustua sellaisiin naisiin, joita Jakomäen ostarilla ei pyörinyt.
En vain hallinnut niitä menetelmiä, joilla sivistyneemmissä
oloissa kasvaneisiin ihmisiin tutustuttiin. Jonkun erisnimen
mainitsemisesta väärässä kohtaa se aina kiikasti. Bileseurueissa
minuun suhtauduttiin kohteliaan puolueettomasti, mutta sydänystäviä
en niistä saanut, vaikka pari riittävän humaltunutta tyttöä
onnistuin soluasuntooni ja sänkyynikin viemään. Sängyssä ei
tarvinnut höpistä joutavia, mutta seuraavana aamuna olisi pitänyt.
Sitten tutustuin Veeraan.
Se ilmestyi viereeni räntäsateisella
Senaatintorilla kesken jonkun itsenäisyyden juhlavuoden tilaisuuden.
Puheviestinnän kurssin luennoitsija oli marssittanut meidät
kuuntelemaan ja analysoimaan valtakunnan virallisen
innovaatiofilosofin jaarituksia aiheesta “Sinä olet innovaatio”.
Haukotutti ja teki toisaalta mieli kaljaa. Filosofin höpinöistä en
ymmärtänyt mitään. Syvällisin minua askarruttava kysymys oli,
mitä vittua tein siellä.
“Mitä vittua me tehdään täällä?”
kysyi huvittunut, mutta määrätietoinen ääni oikealla puolellani.
Käännyin ja näin pienen ja hennon tytön, jolla oli lyhyeksi
leikatut tummat hiukset, musta kangastakki ja suuret silmät. Se
näytti ranskalaisen elokuvan naiselta ja kiroilikin. Päätin
rakastua.
“Kuunnellaan turhanpäiväisintä
mussutusta millä tätä toria on koskaan halveerattu”, sanoin.
“Äläkä kysy, mitä järkeä siinä on, koska ei siinä ole
mitään järkeä. Lähetään kaljalle.”
“Ilman muuta me lähdetään”,
tyttö sanoi ja oli jo menossa.
Kruununhakalaisen kulmabaarin pöydässä
se kaivoi laukustaan kuluneen antikvariaattiniteen. Valkoisessa
kannessa oli abstrakti kuva, joka saattoi esittää piippua polttavan
miehen profiilia. *Piirroksen yllä luki: Aleksi Vahvalinna,
Kirjoituksia turhuutta vastaan.
“Mä olen Veera”, se sanoi. “Tää
tässä on maailman tärkein kirja. Onko tuttu?”
Ei ollut, en ollut kuullutkaan. Veera
sysäsi opuksen eteeni. “Ota se lainaan. Lue se. Ahmit sen varmaan
yhdessä illassa, mutta ei haittaa, vaikka kestäisi kauemminkin.
Mulla on toinen kappale kotona ja tunnen yhden tyypin, jolla on
paljon lisää. Itse asiassa sä voit hyvin pitää tämän.”
Selailin kirjaa. Se koostui enimmäkseen
lyhyehköistä päälauseista. Tyyli oli aforistinen ja ajatukset
jämeriä. Ne miellyttivät minua heti. Eräs kohta kiinnitti
huomioni, luin sen ääneen.
“Sanat eivät ole valtaa, vaan vallan
väline. Köyhän tai alistetun sanat eivät paina mitään, vaikka
olisivat nerokkaimmin ajateltua tekstiä koko maassa. Mutta pääsepä
korokkeelta puhumaan, niin voit muuttaa mustan valkoiseksi ja sonnan
kullaksi, ja silti pillisi mukaan tanssitaan. Siksi korokkeilta
puhujien sanoihin tulee suhtautua erityisen kriittisesti. Varsin
usein ne ovat puhdasta roskaa. Se on voitava sanoa ääneen. Jos
tarpeeksi moni sanoo, jotain voi tapahtua. Tuhatpäisen kuulijoiden
joukon ääni saattaa peittää korokkeelta puhujan. On
epätodennäköistä, että niin kävisi, mutta muutakaan toivoa
meillä ei ole. Meillä ei ole mitään muuta kuin sanat.”
“Helvetti sentään, tää tyyppihän
puhuu just siitä, mitä me äsken saatiin todistaa”, sanoin
vaikuttuneena. “Koska tää kirja on kirjoitettu?” Käänsin
nimilehdelle ja vastasin omaan kysymykseeni. “1980-luvulla.
Ilmeisesti jotkut asiat ei muutu koskaan.”
“Paitsi sitten kun ne muuttuu”,
Veera sanoi. Se oli yhtäkkiä innoissaan, sen silmät laajenivat
entisestään ja kipinöivät lumovoimaa. “Siitähän tässä
puhutaan! Muutoksesta. Lue se kirja. Laita se laukkuus nyt heti.
Hyvä. Sillä lailla. Nyt voidaan keskittyä kaljanjuontiin. Kukas sä
olet ja mitä sä teet?”
2
Seuraavana aamuna Veera heräsi
sängystäni, mutta sen kanssa asiat olivat yksinkertaisempia. “Mä
keitän kahvia”, se sanoi. “Laita jotain musaa”, se sanoi.
“Rauhallista mutta positiivista.” “Sulla on nätti näköala”,
se sanoi. “Noissa puissa on varmaan paljon oravia ja lintuja.”
“Onksulla puhelinta siinä?” se
sanoi. “Mä annan sulle mun numeron. Soita sitten kun tekee mieli.
Mulla on välillä kiireitä, mutta ei aina. Lue se kirja. Mun pitää
kohta mennä, mutta me nähdään kyllä vielä. Haluaisitko sä
antaa suukon?”
Sitten se oli poissa, ja oli vain
pyörremyrskyn jälkeinen tyven.
Aikani haahuiltuani rauhoituin lukemaan
Kirjoituksia turhuutta vastaan. Kuten Veera oli ennustanutkin, luin
opuksen käytännössä yhdeltä istumalta. Välillä tosin piti
nousta sängyltä mittailemaan soluhuoneen lattiaa. Enpä ollut
aikaisemmin lukenut kirjaa, josta tuli samanlainen olo kuin maailman
parhaasta rockbiisistä. Jokainen virke osui suoraan maaliin. Kaikki
valheet ja tekopyhyydet paljastettiin. Julistettiin oikean ja aidon
ja toden sanomaa. Liepeen valokuvasta katsoi tämä Vahvalinna,
ankarailmeinen hymytön mies, ajaton mutta ajan jo hioma, ei nuori.
Sellainen mies puhuu kirjakieltä sängyssäkin.
Ajattelin, että koko yliopiston,
jokaikisen paskanjauhajan ja innovaattorin, kaikkien ylimielisten
opiskelijatyttöjen pitäisi lukea tämä kirja. Teki mieli mennä
yliopiston aulaan huutelemaan sen olemassaolosta. Typerä mielijohde,
ei ketään kiinnostaisi. Missä olivat ne ihmiset, joita kiinnosti?
Kahden päivän kuluttua soitin
Veeralle. Olin miettinyt puoli tuntia, mitä sanoisin ja mihin sitä
pyytäisin , mutta se otti tilanteen heti haltuunsa. “Hauskaa että
soitit. Mä ajattelinkin, että soittaisit tänään. Mahtava
pakkassää tuolla, haluaisitko sä lähteä kävelemään meren
jäälle? Mä asun Lauttasaaressa. Aika lähellä metroasemaa. Mä
voin tulla siihen vastaan. Kauan sulla kestää? Luitko sä jo sen
kirjan?”
Tähtitaivas meren yllä oli
naurettavan mahtipontinen, se nitisti kaikki vastalauseet. Kävelimme
pari kilometriä, tulimme pieneen saareen. Kun pysähtyi, alkoi heti
paleltaa. Saaressa oli kymmenkunta lehdetöntä puuta ja muutamia
kivenlohkareita. Se ei tuntunut turvapaikalta. Veera heittäytyi
lumeen selälleen. Katselin sitä ja mietin, mitä se näki. Oltiin
hiljaa.
“Mä käyn usein täällä”, Veera
sanoi lopulta. “Arvaa miksi? Täällä ei ole sivumerkityksiä.
Kaikki on sitä mitä se on. Tuu mun viereen. Mä tykkään susta.
Sussakaan ei ole sivumerkityksiä. Mä haluaisin esitellä sut
yhdelle mun tutulle. Mutta sitä ei tartte ajatella tänä iltana.”
Kesti kuitenkin yli uudenvuoden, ennen
kuin tapasin Simo Sarasteen ensimmäistä kertaa. Luulen, että Veera
halusi pitää minut pelkästään itsellään jonkin aikaa.
Tapaamisemme menivät aina sen tahdon mukaan, mutta toisaalta minusta
tuntui, ettei minulla ollutkaan omaa. Olin aivan tyytyväinen
tilanteeseen. Veera tuntui todellisemmalta kuin kukaan muu ihminen
elämässäni.
3
Välipäivinä Helsingissä tapahtui
sarja outoja välikohtauksia, joita mediat eivät osanneet tai
halunneet yhdistää toisiinsa. Minä olin siinä vaiheessa lukenut
Kirjoituksia turhuutta vastaan jo kolmesti läpi ja näin
selvän punaisen langan. Kaikki tapaukset olivat hyökkäyksiä
paskanjauhajia, valehtelijoita ja löysiä sanankäyttäjiä vastaan.
Tapaninpäivän iltana tunnetun
julkkisyökerhon liepeillä pahoinpideltiin kansainvälisen
suuryrityksen viestintäpelle, joka oli saanut kyseenalaista
julkisuutta julistettuaan erään joukkoirtisanomisen yhteydessä
rakkauden ja empatian firman kantaviksi arvoiksi. Pari päivää
myöhemmin imelien laulukilpailutähtien suorana televisioitu
hyväntekeväisyyskonsertti keskeytyi Jäähallissa, kun lavan
valtasi naamioitunut joukkio, joka anasti soittimet itselleen ja
esitti Radiopuhelimet-yhtyeen vanhan kappaleen “Hullun opetus”.
Lopuksi uudenvuoden aatonaattona uutistiedot kertoivat, että
vitivalkoisista hampaistaan tunnetun kokoomuspoliitikon kotisivut oli
hakkeroitu ja nälkävuoden mittaiset innovaatioyhteiskunnan
ylistyspuheet korvattu mustalle taustalle sijoitetulla valkoisella
tekstillä “LÄSSYN LÄSSYN”.
Tästä viimeisestä iskusta luettuani
vakuutuin siitä, että jotain oli tekeillä ja koetin soittaa
Veeralle. Ensimmäistä kertaa se ei kuitenkaan vastannut, ei koko
sinä iltana eikä seuraavana päivänä, uudenvuodenaattonakaan. Kun
en muutakaan keksinyt, menin vieraisille vanhempieni luo Jakomäkeen
ja kaupungin kolmion nuhruiseen alakuloon kyllästyttyäni vielä
paikalliseen karaokebaariin. Lapsuuteni Jakiksen juopoista se
viimeinen henkiin jäänyt veti “Joutsenlaulun” ja tarkoitti joka
sanaa. Liikutuin siitä niin, että menin ulos ja yritin vielä
kerran soittaa Veeralle. Tällä kertaa se vastasi.
“Hei. Olin vähän poissa
kaupungista, mutta nyt olen taas täällä. Missä sä oot?
Jakomäessä? Vieläkö sieltä pääsee pois? Haluatko tulla
Lauttasaareen? Mä voisin näyttää sulle yhden jutun. Oletko sä
humalassa? Ei se haittaa vaikka olisitkin. Kulkeeko bussit vielä?”
Sain onnenkaupalla taksin.
Lahdenväylällä pakkasen jähmettämien ajovalojen kajossa
ajattelin, että Veera oli kirkas totuuden majakka pimeällä merellä
ja että menisin aina sinne, minne se käskee menemään.
“Mitä tässä kaupungissa oikein
tapahtuu?” kysyin. Lojuin syvällä Veeran nojatuolissa, humala
alkoi haihtua. Se asui alimmassa kerroksessa, ilotulitteet
leikkasivat pimeää noustessaan taivaalle, mutta niiden räjähtämistä
valheelliseen kauneuteen ei sinne enää nähnyt. Useita koiria
haukkui pakokauhun vallassa jossain lähettyvillä. Stereoista soi
hiljaisella volyymilla vapaamuotoinen jazz.
“Muutoksia”, Veera sanoi ja tuli
istumaan tuolin käsinojalle. Se laittoi kätensä kaulalleni. “Sä
olet tosi lämmin. Onkohan sulle tulossa kuumetta? Oletko sä koskaan
ajatellut, millainen maailma olis, jos ihmiset kuuntelisi oikeasti
toisiaan? Ja jos ihmiset sanois vaan sellaista mitä ne tarkoittaa?
Kato tänne. Mä sanoin että mä näytän sulle yhden jutun.”
Veera riisui paitansa, ja
laskuhumalaisesta väsymyksestäni huolimatta olin heti
virittäytymässä lemmenleikkiin, mutta siitä ei tällä kertaa
ollut kyse. Sydämen yläpuolella oli tuore tatuointi: Kirjoituksia
turhuutta vastaan -kansikuvan piippua polttava hahmo. Vain
muutaman sentin korkuisena, mutta tarkkaan ja taitavasti
jäljennettynä.
“Sä taidat ottaa sen kirjan
kohtalaisen tosissasi”, sanoin.
Ensimmäistä kertaa tuttavuutemme
aikana Veeran silmissä välkähti suuttumus. “Voi nyt vittu!” se
tiuskahti. “Etkö sä ole kuunnellut mitään mitä mä olen tässä
yrittänyt sulle selittää. Luitko sä sen kirjan? No niin, hyvä.
Etkö sä ottanut sitä tosissasi? No niin, sitähän minäkin. Mitä
siinä sanottiin? Mikä oli kirjan viimeinen lause? Sano se!”
Kyllähän minä sen muistin.
“'Tärkeintä on tarkoittaa joka
sanaansa.'”
Yhtäkkiä Veera hymyili taas. “Kyllä.
Ja mä tarkoitan jokaista sanaani. Uskotko? Sä et tiedä vielä
mitään. Välillä mä silti melkein rakastan sua. Mä kerron tästä
tatuoinnista lisää huomenna. Nyt sä voisit riisua multa nämä
loputkin vaatteet.”
Aamulla olin hiestä märkä, vaikka
asunto oli viileä. Veera mittasi minulta kolmekymmentäkahdeksan ja
puoli astetta kuumetta. Sain puuroa ja teetä sänkyyn kuin joskus
pienenä. Näin korkeaa kuumetta minulla ei ollut sen jälkeen
ollutkaan. Pidin siitä, tunne oli erikoisella tavalla leijaileva ja
irrallinen, varmaan samanlainen kuin psykedeelejä vetäneellä. Olin
asioiden ulkopuolella ja yläpuolella, ja ajatukseni olivat
yllättävän selkeitä. Kysyin Veeralta, miten se oli tullut
tutustuneeksi Aleksi Vahvalinnan tuotantoon.
“Hmm”, se sanoi. “Okei. Munhan
tosiaan piti kertoa sulle asioita tänään. Mutta sitten sä tulit
kipeäksi. Ehkä se ei haittaa.”
Niin se kertoi Simo Sarasteesta, joka
oli sen ensimmäisenä yliopistosyksynä pitänyt jonkinlaista
puolivirallista opintopiiriä päärakennuksen viidennen kerroksen
perimmäisessä loukossa. Veera myönsi päätyneensä mukaan
sattumalta, se oli pitänyt päärakennuksen portaissa aika ajoin
vastaan tulevaa Sarastetta yksinkertaisesti kiinnostavan näköisenä
tyyppinä, kai seksikkäänäkin. Se oli hetken mielijohteesta
seurannut Sarastetta ja tullut tomuiseen pieneen huoneeseen, jonka
innovaatiostrategit olivat unohtaneet.
Opintopiirin nimi oli
Selviytymisvinkkejä ulkopuoliselle. Saraste esitelmöi joka toinen
tiistai ainoina aseinaan liitu, taulu ja kasa kirjoja. Mitään
modernimpaa se ei hyväksynyt. Kirjat vaihtuivat, mutta yksi oli aina
mukana: Kirjoituksia turhuutta vastaan. Se oli Sarasteen
raamattu. Saraste oli itseoppinut yhteiskuntakriitikko, joka oli
pesiytynyt yliopiston hämäriin nurkkiin eräänlaiseksi loiseksi
vailla mitään virallista syytä olla siellä. Se halusi saada
aikaan vallankumouksen paskanjauhantaa, valheita ja
informaatiosaastaa vastaan. Se ei ollut kovin toiveikas aikeidensa
onnistumisen suhteen, mutta oletti, että yliopistolta saattaisi
löytyä idealistisia nuoria, jotka lähtisivät sen kelkkaan.
Sen iskuryhmä oli pysynyt suunnilleen
samankokoisena, kymmenkunnan hengen suuruisena, koko sen ajan, kun
Veera oli ollut mukana. Välillä joku oli lähtenyt, välillä joku
uusi liittynyt joukkoon. Enimmäkseen ne eivät olleet tehneet muuta
kuin istuneet kuuntelemassa Sarasteen esitelmiä ja keskustelemassa
niistä. Joskus Saraste oli intoutunut kirjoittamaan yleisönosastoon
tai painattamaan pamfletin, joka ei kiinnostanut ketään. Sen
perusnäkemys oli, että tyhjiä sanoja vastaan taisteltiin
merkityksellisillä sanoilla – näinhän Vahvalinnakin oli
opettanut. Mutta sen mediastrategiassa oli melkoinen puute: sille
internet symboloi paskanjauhantaa ja informaatiosaastaa, eikä se
suostunut olemaan verkon kanssa missään tekemisissä. Opetuslasten
määrää oli näissä olosuhteissa vaikea kasvattaa.
Veera kertoi kannattaneensa alusta asti
suoraa toimintaa. Kuulin vasta nyt, että sen oma teini-ikä oli
kulunut erilaisissa aktivistipiireissä. Tuolloin se oli omaksunut
näkemyksen, että aivan ensiksi kannattaa pystyttää barrikadi
keskelle katua, ja vasta sen päältä alkaa huudella viisaita
sanojaan joukoille. Aktivistien ongelma oli tietenkin se, että
barrikadi kyllä syntyi, mutta sanottavaa ei ollut. Se oli siis
päinvastainen kuin Sarasteen ongelma. Veera halusi ratkaista
molemmat ongelmat.
Vähitellen, yleisen turhautumisen
vallatessa alaa tiistai-iltojen porukassa, Saraste oli alkanut
kuunnella Veeraa tarkemmin. Veera kuvaili sen jääräpäiseksi
mieheksi, jolta suunnanmuutokset ottivat aikansa. Lopulta aseeksi oli
pitänyt ottaa Kirjoituksia turhuutta vastaan. Teoksesta
löytyi kohtia, jotka saattoi tulkita toimintamyönteisiksi.
“Kaikissa vallankumouksissa on jotain
ylevää, ne ovat lähtökohdiltaan kyllästyneiden ihmisten
protesteja”, se siteerasi ulkomuistista. “Yleensä on kyllästytty
tyranniaan, epäoikeudenmukaisuuteen, köyhyyteen, mahdottomiin
elinoloihin. Meidän mukava elämämme tässä maassa ei tunnu
antavan aihetta vastaavaan reaktioon. Mutta kenties ajattelemme näin
siksi, että meitä riivaavat ongelmat ovat vaikeammin havaittavia ja
salakavalampia kuin toisina aikoina ja toisissa maissa. Turhuuden
tyrannia on tyranniaa sekin. Vallankumouksen viikkoina ei ole aikaa
tyhjänpuhumiselle. Tätä olen ajatellut usein.”
Tämän kohdan avulla Saraste oli saatu
käännytettyä, Veera sanoi. Se oli hyväksynyt suoran toiminnan
virallisesti osaksi toimintaohjelmaansa samana päivänä kun me
tapasimme. Siitä istunnosta Veera oli tullut torille. Se kuvaili
tunteneensa silloin kuin sen läpi kulkisi voimakas sähkövirta ja
kuin se pystyisi mihin vain. Sellaisissa tunnetiloissa rakastutaan,
mennään tuntemattomiin asuntoihin ja aletaan suunnitella
vallankumouksia.
“Ne välipäivien pikku sattumukset,
ne oli meidän tekosia”, Veera sanoi kiihtyneen oloisena.
“Ensimmäiset askeleet. Ja kohta tulee jotain suurempaa.” Se veti
puseroaan alas niin, että tatuointi paljastui. “Me otettiin nää
joulupäivänä. Merkiksi taistelun alkamisesta.”
Se katsoi minua tiukasti.
“Sä tiedät, mitä mä aion nyt
kysyä.”
Kaikki oli kepeää ja helppoa. Voisin
leijua koska tahansa ikkunasta ulos, kohota Lauttasaaren ja koko
Helsingin kattojen ylle.
“Tiedän. Vastaus on kyllä. Mä olen
mukana.”
Mutta en minä missään vaiheessa
ollut. Minä olin eri paikassa kuin ne muut. Minä olin yliopiston
päärakennuksen hämärimmän nurkkahuoneen ainoan pienen ikkunan
vieressä ja katsoin ulos. Senaatintorille satoi lunta. Se silasi
vallan merkit puhtaalla kauneudella. Siellä ei ollut ketään. Oli
tosin myöhä ja pimeää: valonheittimet jättivät katvealueita,
joilla saattoi liikkua ihmisiä. Kukaan ei kuitenkaan huomannut
niitä.
Ja vaikka kuulin ensimmäistä kertaa
Simo Sarasteen puhuvan, en kuunnellut häntä. Ajattelin edellistä
yötä ja Veeraa, joka vaikutti levolliselta vain nukkuessaan, sen
olin jo oppinut.
4.
“Tyhjänpuhumisen valtakausi alkoi
Suomessa 1980-luvulla. En tiedä, pitäisikö siitä syyttää
rahoitusmarkkinoiden vapauttamista vai perestroikaa. Ensin mainittu
synnytti sen ajatuksen, ettei totuutta ja tosiasioita oikeastaan ole,
että maailmanselitykset voi päästää kellumaan niin kuin
valuutatkin. Kun kaikki on suhteellista ja kuvitteellista, voi mitä
tahansa roskaakin kutsua suureksi viisaudeksi! Perestroika taas
istutti meihin sen harhakäsityksen, ettei elämä olekaan raskasta
ja musertavan uhan alaista. Että se olisi muka hilpeää, kuplivaa
ja – amerikkalaista.
“90-luvun alun lama olisi voinut
pelastaa paljon. Olisivat saatana katsoneet ympärilleen, täällähän
kuoli ihmisiä! Niitä riippui hirttäytyneinä joka toisen
pankkiholvin tai pienyrityksen kirjanpitokonttorin kattorakenteista!
Mutta siitä selvittiin liian nopeasti. Tuli Nokiaa ja it-kuplaa.
Jumalauta, kohta kaikki oli vielä enemmän naminamia kuin ennen!
Jari Sarasvuota alettiin pitää suurena ajattelijana, sille oikein
syydettiin rahaa siitä kammottavasta mussutuksestaan. Minä olen
sitä mieltä, että tämä on itsenäisen Suomen historian pahimpia
katastrofeja. Tai minkä itsenäisen Suomen, eihän sellaista enää
ollut. Cayman-saarille rekisteröityjen rahastojen renkejä tässä
kaikki ollaan. Eikä niiden rahastojen takana ole ketään, ne ovat
vampyyreja, mitään ei näy peilistä. Mussuttajat ovat niiden
julkisivu. Mussuttaja kiinnittää kansalaisen huomion, kun selän
takana siltä viedään kaikki!
“Meidän tehtävämme on koputtaa
kansalaista selkään! Ensin se säikähtää ja saattaa suuttuakin,
mutta kyllä se pian tajuaa! Se katsoo koputtajan ohi ja näkee, mitä
sen takana on puuhailtu. Se raivostuu. Se nousee eikä sitä voi
pysäyttää! Tämä on edelleen sama Suomi, joka on selvinnyt
nälänhädistä ja sodista entistä vahvempana. Perkele!”
Simo Saraste oli karunnäköinen mies,
mutta niitä karunnäköisiä miehiä, jotka tulivat päälle eivätkä
vetäytyneet nurkkiin. Jokainen epätasaisuus sen ihossa tuntui
elävän omaa elämäänsä, kun se puhui. Niiden katsominen tahtoi
heikentää keskittymistä kuunteluun. Ajattelin, että oli
oikeastaan aika yhdentekevää, mitä se sanoi.
Se vaikeni hetkeksi ja näytti oikein
tärisevän fyysisestä suorituksesta. Kaikki läsnäolijat olivat
kunnioittavasti hiljaa. Olin tavannut ne ensimmäistä kertaa
edellisen tiistain luennolla. Ne eivät tuntuneet viiteryhmältä.
Synkkäilmeistä villatakkiporukkaa, joka täytti kellarihuoneen
käsinkosketeltavalla maailmantuskalla. Niille ei uskaltaisi puhua
kovin monisanaisin lausein.
Eikä Veera ollut nyt täällä. Ilman
Veeraa ei olisi vallankumoustakaan.
“Kello on tasan neljä”, eräs
hapsuviiksinen hahmo huomautti. Saraste nyökkäsi ja näytti
kohtalokkaaseen päätökseen valmistautuvalta johtajalta. Se avasi
paikalle raahatun vanhanmallisen telkkarin. Sen modernimpia laitteita
se ei ollut sallinut paikalle tuoda, vaikka sen opetuslapset varmasti
piilottelivatkin taskuissaan ja laukuissaan aika montaakin
uudenmallista mobiilivälinettä.
Ikävystynyt iltapäiväuutisten lukija
heitti alkuspiikkinsä ja juonsi sisään ensimmäisen uutispätkän:
jossain lyijynharmaassa pikkukaupungissa oli irtisanottu ihmisiä
joltain apeana kyyhöttävältä tehtaalta. Sitten kuvayhteys meni
poikki. Ensin ruutuun tuli vain teksti: Hetkinen. Sitten
uutisankkurin ääni ilmoitti, että lähetys oli katkaistu pian
alkavan erikoisuutislähetyksen takia.
Opetuslapset tuijottivat ruutua, niiden
katseissa oli samaa pakokauhun ja innon lomittaisuutta kuin
treffipyyntöönsä vastausta odottavalla. Sekunnit olivat nyt
pitkiä. Minä taas tunsin olevani samalla tapaa irrallani ja
yläpuolella kuin uutenavuotena kuumeessa. En ollut täällä, koska
Veerakaan ei ollut.
Kuva tuli taas studiosta. Uutisankkuri
oli eri nainen nyt, saanut ryhtiä olemukseensa ja kipinää
katseeseensa. Jotain oli tapahtunut, ja hän saisi sen kertoa. Tosin
sitä luultavasti linkiteltiin jo pitkin verkkoa, mutta oman
vanhuksille ja teknologiakammoisille suunnatun kanavansa katsojille
hän ainakin saisi sen kertoa.
“Juuri saamamme tiedon mukaan kolme
naamioitunutta henkilöä on yrittänyt kaapata maan pääministerin.
Kaappaajat eivät olleet näkyvästi aseistautuneita. Kaappausyritys
tapahtui eduskunnan istuntosalissa täysistunnon jälkeen.
Naamioitunut kolmikko tunkeutui istuntosaliin pääovien kautta ja
yritti repiä pääministeriä mukaansa. Paikalla olleet turvamiehet
reagoivat heti tilanteeseen, jolloin kaappaajat pakenivat. Heitä ei
ole toistaiseksi löydetty. Helsingissä on käynnissä poliisin ja
armeijan suuretsintä kaappaajien tavoittamiseksi.
“Kaappaajat jättivät paetessaan
jälkeensä megafonin ja lentolehtisiä. Suojelupoliisin päällikön
mukaan lehtiset sisältävät sekavaa anarkistista ja
ääriliikehenkistä aineistoa. Päällikkö pitää luultavana, että
kaappaajien tarkoitus oli ollut iskeä kesken täysistunnon. Istunnon
alkamista oli aikaistettu, jotta pääministeri ehtisi illaksi
Berliiniin luottokelpoisten maiden uusimpaan kriisikokoukseen.
Pääministerin kansliasta kerrotaan,
että pääministeri aikoo matkustaa kokoukseen aiemman suunnitelman
mukaan. Muuten pääministeri ei halua vielä kommentoida tapausta.
“Siirrän nyt lähetyksen
eduskuntatalolle, jonne toimittajamme on juuri saapunut.”
Simo Saraste kurottautui sulkemaan
television.
En ole koskaan ollut niin hiljaisessa
huoneessa.
5.
Kun katsoo tarpeeksi pitkään yöjunan
ikkunasta ulos, tulee ei-mihinkään. Yöjunan ravintolavaunu ei ole
mikään paikka, se on erilaisten asioiden odotushuone. Mutta
hahmottomina mustuuden eri sävyinä kyyristelevä Suomi ei ole
paikka sekään. Päärata on vedetty peltojen ja hakkuualueiden ja
nöyrien metsiköiden poikki. Välillä ohitetaan rautatieasema
valoineen, niitäkin on vuosi vuodelta vähemmän, mutta eivät
nekään ole paikkoja: ne ovat kaupunkien liepeille tai pahimmillaan
aivan korpeen kaavoitettuja välitiloja. Voi olla, että niihin
kätkeytyy silti enemmän totuutta kuin oikeisiin paikkoihin. Niiden
epämukavilla penkeillä luetaan syvällisiä romaaneja tai vähintään
paljastuskirjoja. Niillä penkeillä kaivataan ihmisiä ja odotetaan
pääsemistä ihmisten luo.
Rovaniemelle on vielä tuntikausia
matkaa, ja ravintolavaunu menee kohta kiinni. Lähdin kiireessä,
eikä minulle ole makuupaikkaa. Mutta jostain löytynee jokin nurkka,
ja minulla on seuranani ajatuksia.
Simo Sarasteen vallankumous päättyi
siihen iltapäivään kellarihuoneessa television ääressä. Alun
alkaenkin naurettavan kaappaussuunnitelman epäonnistuminen oli
murtanut hänet. Sen näki yhdellä silmäyksellä. Poistuin sieltä
nopeasti. Yritin päästä soluasuntooni, mutta keskusta oli
muuttunut poliisimuurahaisten kuhisevaksi pesäksi, jossa oli
mahdotonta liikkua. Päädyin jonnekin merenrantaan heittelemään
kiviä sysimustiin aaltoihin.
Ajankulusta en ole varma, mutta oli
myöhä, kun sain tuntemattomasta numerosta tekstiviestin: “Tule
Rovaniemelle. Tule niin pian kuin pääset. Laita viesti tähän
pre-paidiin, kun tiedät ajankohdan. Sinua ollaan vastassa. Taistelu
jatkuu. V.”
Tein pari helppoa yhteenlaskua. Aleksi
Vahvalinna oli syntynyt ja viettänyt ankaran lapsuutensa eräässä
kylässä Rovaniemen silloisessa maalaiskunnassa, hän mainitsi asian
moneen kertaan Kirjoituksissa turhuutta vastaan. Kuinka
ollakaan, juuri sama kylä oli ollut viime aikoina uutisissa siksi,
että siellä oli syntynyt korpikommunistinen kapinaliikkeen poikanen
– lähinnä jyrkkäsanaista retoriikkaa etelän veteliä vastaan,
lappilaisen suoraselkäisyyden puolesta. Paikalliset olivat
julistaneet, että Lapista pitäisi saada itsenäinen valtio, kun
Helsingin herroista ei kerran ollut kuin puhumaan joutavia ja
uittamaan kieliään maailman rahamiesten ruskeissa rei'issä.
Sieltä Veera ajatteli seuraavaksi
löytävänsä vallankumouksen. Ehkä niin kävisi, luultavammin ei.
Minä ajattelin löytäväni sieltä hänet.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti